Pressemeddelelse - Computas-opkøb baner vejen for vækst i Danmark

Fra venstre: Jon-Gunnar Aasen (Computas Danmark), Frederik Brøns (SharkCell).

Pressemeddelelse 23.04.21

Med opkøbet af danske SharkCell vil det norske IT-selskab Computas skabe fundamentet for yderligere vækst i Danmark og Norden. Målet er en førerposition inden for Google Cloud løsninger og flere hundrede danske ansatte inden for en kortere årrække.

Som led i en strategi, der skal åbne for yderligere vækst i hele Norden, køber norske Computas nu danske SharkCell. Det er et selskab med solide resultater, Computas nu overtager, men købet skal først og fremmest ses i lyset af forhåbning om vokse sig større i Danmark, og derigennem styrke førerpositionen som rådgiver og udvikler på Google Cloud:

”Købet er vigtigt for vores videre vækst i Danmark og i Norden. Et opkøb har været en strategisk mulighed for vækst, vi har kigget på lige siden vi selv åbnede kontor i Danmark tilbage i 2018. Derfor er det da også en stor glæde for os at have nået til denne milepæl, og jeg er meget optimistisk i lyset af de muligheder, købet kommer til at give os,” siger Trond Eilertsen, adm. direktør i Computas.

”Vi mener, at SharkCell vil åbne døre for os på et område, vi anser strategisk vigtigt – business intelligence og modernisering af datavarehuse. Og så er vi overbeviste om, at vi har fundet en virksomhed hvis kultur og værdigrundlag matcher vores egen.”

Både Computas og SharkCell er blandt Nordens førende, når det gælder Google Cloud-løsninger, og det nye, samlede danske hold kommer til at få en markedsførende position på området:

”Vi har snakket med SharkCell i ganske lang tid efterhånden, og ser både nogle klare kommercielle muligheder og synergier. Købet gør os endnu mere relevante på fronten for digitalisering af virksomheder – hvor vi oplever stærk efterspørgsel og ser stor forståelse for den strategiske vigtighed, nemlig håndtering af egne data, analyse, indsigt og forudsigelse. Der er samtidig fortsat relativt få udbydere af rådgivning og udviklingskompetencer indenfor Google Cloud, og med opkøbet styrker vi positionen som en af Nordens skarpeste på platformen,” siger Jon-Gunnar Aasen, direktør for Computas i Danmark.

Computas er som virksomhed fuldt ud ejet af sine ansatte, og SharkCells danske ejer og adm. direktør, Frederik Brøns, træder med købet også ind i aktionærkredsen, en mulighed, de danske medarbejdere også får.

”Jeg træder ind i det nye selskab som medaktionær og vil fortsat stå i spidsen for den danske del af forretningen. Med et tæt samarbejde på tværs af Norden har vi en unik mulighed for at skalere den danske virksomhed og det glæder jeg mig til at realisere. Google Clouds position som udbyder af cloud infrastruktur bliver stærkere år for år og det skaber en stigende efterspørgsel efter kvalificeret rådgivning i markedet,” siger adm. direktør, ejer og stifter af SharkCell Frederik Brøns.

Med købet af SharkCell kommer Computas op på ca. 25 danske ansatte, mens hele koncernen tæller ca. 300 medarbejdere. Omsætningen for 2020 landede på 525 mio. norske kr., mens bundlinjen viste 41 mio. kr. På sigt er det nu tanken, at det danske kontor skal vokse til en størrelse, der kan matche den, det norske søsterselskab har:

”Vi har efter to år i Danmark rigtigt godt fodfæste – og overskud – og selv om det vil tage tid, så tror vi på, at vi kan skabe en lige så stor forretning her, som vi har gjort i Norge, ligesom vi også planlægger at åbne i Sverige i løbet af de kommende år,” siger Jon-Gunnar Aasen.

Fra venstre: Trond Eilertsen (CEO, Computas) Jon-Gunnar Aasen (Computas Danmark), Frederik Brøns (SharkCell).