Computas flytter til Egertorget

– Vi jobber med utvikling av IT-løsninger for store kunder både i offentlig og privat sektor, og IT-bransjen er nok generelt oppfattet som nokså grå og kjedelig. Men i Computas er vi i realiteten en nerdete gjeng som jobber veldig kreativt for å utvikle løsninger for brukerne. Vi ønsket oss nye lokaler som utstråler skaperglede, med sterke farger som viser hvem vi faktisk er, sier Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas.

I dag flyttet Computas hovedkontoret til Akersgata 35 i Oslo sentrum. I de nye lokalene er det lite som minner om det grå og dempede interiøret som er vanlig i IT-bransjen. Å komme inn til Computas er som å gå inn i en legokloss. I hver av de tre etasjene har vegger, tak, gulv, møbler og innredning en og samme farge, henholdsvis blått, grønt og gult. Lokalene er designet av iArk, i tråd med Computas’ nye visuelle identitet som er utformet i samarbeid med Frank Design og Kommunikasjon.

Vil nærmere kundene

Her vil besøkende og ansatte oppleve en varm og uformell kultur, lover Eilertsen.

– Vi brenner for å skape best mulig brukernytte for våre kunder. Dagens kunder ønsker å sitte nær de som utvikler løsningene. Derfor har vi flyttet inn til sentrum der de fleste av kundene våre holder til. Vi har tilpasset lokalene slik at alle skal føle seg hjemme hos oss.

Det nyoppussede lokalet skal også være et hjem for de ansatte, som i det daglige ofte sitter spredt på oppdrag hos kundene. Det blir enklere og mer attraktivt å komme innom kontoret for både arbeid og sosiale aktiviteter når kontoret ligger midt i Oslo sentrum.

Åpent og lukket landskap

Kontorene har utsikt mot Stortinget, Karl Johans gate og Egertorget. Øverst er en vakker beplantet takterrasse der kantinepersonalet dyrker urter. HR-direktør Christine Langbråthen har jobbet for å gi de ansatte optimale omgivelser.

– Etter å ha jobbet i åpent kontorlandskap på Lysaker, ser vi at det ikke er et enten-eller hva som fungerer best av åpent og lukket landskap. De nye lokalene har ulike arbeidsrom avhengig av hvilken rolle man har og oppgaven som skal løses, sier Langbråthen.

Kontorene har soner tilrettelagt for forskjellige arbeidsformer, fra “drodlesoner” for kreativt samarbeid, idémyldring og impulsive møter, til “fokusrom” for dyp og uforstyrret konsentrasjon. Avhengig av arbeidsmodus kan man flytte seg rundt i lokalene til ulike bord, skjermer og vegger man kan skrible på.

–Lokalene er utformet for å dyrke to av våre kjerneverdier, samarbeid og skaperglede, sier Langbråthen, som er spent på hvordan ansatte og kunder vil reagere på de fargesterke lokalene.