Computas øker lønnsomheten – etablerer seg i Danmark

-Vi opplever stor interesse fra kunder som ønsker å drive innovasjon på Google Cloud Platform og Microsoft Azure i egen virksomhet. Derfor etablerer vi et nytt kontor i Danmark, sier Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas.

Computas er en av pionerene i Norge på maskinlæring og kunstig intelligens og er fortsatt blant de fremste aktørene på feltet i Norge. Selskapet opplever nå at denne kompetansen blir stadig mer etterspurt og ikke minst ettertraktet.

-Vi har jobbet og utviklet dette feltet i snart fire tiår. Mens kunstig intelligens var noe man bare så på film, har Computas utviklet og høstet erfaringer helt siden 80-tallet. Nå tar vi i bruk maskinlæring, automatisering og kunstig intelligens hos våre kunder på stadig flere områder. Denne utviklingen vil bare akselerere, sier Eilertsen.

Nordens største Google Cloud Platform-sertifiserte miljø
Ledende aktører innen energi, transport og engineering bruker i dag Computas for å utvikle sine Google Cloud-plattformer. Computas opplever et voldsomt trykk fra innovative bedrifter som vil bruke den amerikanske gigantens sky-plattform.

– Siden vi er én av få aktører som tilbyr Google Cloud-plattformen i Norden, opplever vi stor interesse for denne løsningen fra bedrifter i både Norge og Danmark, sier han.

Eies av ansatte
Computas AS har ca 265 ansatte og er heleid av de ansatte selv. Computas investerer mye i virksomheten med kompetanseheving av ansatte, nye sertifiseringer og produktsatsninger for å få tak i de beste teknologene i Norge. Computas kommer til å rekruttere flere ansatte i løpet av 2018, og i august flytter hovedkontoret fra Lysaker til Akersgata i Oslo sentrum.

– Det er et krevende marked å rekruttere i, men samtidig opplever vi stor interesse for å jobbe med denne typen teknologi og at vi tiltrekker oss flinke folk, avslutter Eilertsen.