Ida Ryland en av Norges 50 fremste tech-kvinner

Den 8. mars, på den internasjonale kvinnedagen, ble listen over de 50 fremste tech-kvinnene i norsk næringsliv offentliggjort. Det er Abelia (NHOs forening for kunnskap- og teknologibedrifter) og ODA-Nettverk som står bak kåringen. På listen stod Ida Ryland (29) fra Computas, utvikler og leder for Computas Trondheimskontor.

– Det er selvfølgelig veldig stas å bli valgt ut i en slik kåring sammen med utrolig mange dyktige kvinner. Dersom jeg kan være til inspirasjon for jenter og kvinner som liker matte og koding, gjør det meg både ydmyk og stolt, sier Ryland.

Ida Ryland har en Master i algoritmer fra Universitetet i Bergen og fikk plass i Computas sitt program for sommerstudenter i 2016. Derfra gikk det fort til fast ansettelse og utfordrende oppdrag hos både Aker Solutions, PGS og IKEA. Hun hadde en viktig rolle i forbindelse med Computas’ etablering i Danmark og leder nå Computas sitt Trondheimskontor som ble åpnet i fjor.

Administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen, sier at plasseringen av Ryland på listen, er fullt fortjent.

– Ida er en bunnsolid utvikler som kundene våre verdsetter høyt, men har også håndtert nye utfordringer som oppbyggingen av vårt kontor i Trondheim både med fokus på kommersielt arbeid og personalledelse. Hun har grepet mulighetene hun har fått på en imponerende måte. En glimrende representant for Computas-kulturen der faglig ekspertise skal gå hånd-i-hånd med skaperglede og samarbeid, sier han.

Vil inspirere studentene på NTNU

I rollen som leder for nyetablerte Computas Trondheim, jobber Ryland både i kundeoppdrag og som faglig leder og personalleder for de ansatte ved kontoret. Hun vier dessuten mye tid inn mot studentmiljøet på NTNU.

– Jeg synes det er givende å få bidra med kompetanse og perspektiver fra arbeidslivet inn i studentenes hverdag og vise hvilke muligheter som finnes hos en konsulentbedrift som Computas. Hvis jeg kan inspirere unge kvinner til å satse på IT, er jeg veldig glad for det. Mangfold blant de som utvikler digitale løsninger for næringslivet og offentlig sektor, er viktig fordi vi nettopp skal treffe et mangfold av brukere, sier hun.

Fortsatt for få IT-kvinner

Siden 2016 har andelen kvinner i tech-sektoren økt med marginale 2,2 prosentpoeng, ifølge ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Norges 50 Fremste Tech-kvinner er et tiltak for å løfte frem talenter og gode forbilder som kan bidra til at flere velger teknologiyrker – også utenfra den typiske rekrutteringspoolen.

Øystein E. Søreide er administrerende direktør i Abelia og lederen for juryen i kåringen. Han mener det er avgjørende med mangfold blant de som lager og utvikler teknologi.

– Det har noe å si hvem som lager algoritmene og skriver koden som får nye løsninger til å fungere. Enten det gjelder forbrukerteknologi, industriell software eller styringssystemer for havvindmøller og karbonlagringssystemer. I Norge har vi alle muligheter til å velge de utdanningene som gjør oss mest relevante for fremtiden. Men selv det norske teknologinæringslivet er for ensrettet, sier administrerende direktør i Abelia, Øystein E. Søreide.

Om kåringen

Det er Abelia, NHO-foreningen for kunnskaps- og teknologibedrifter, og ODA-Nettverk, Nordens ledende nettverk for mangfold i tech, som står bak kåringen. Formålet er å øke andelen kvinner som brenner for og jobber med teknologi. Etter en åpen nominasjonsprosess er de 50 vinnerne valgt ut av en jury ledet av Øystein Eriksen Søreide. Juryen legger vekt på: hvordan hun utmerker seg på teknologiforståelse, konkrete bidrag og prestasjoner og motivasjon/innsats for mangfold og inkludering i teknologi