Ida Ryland skal lede Computas’ satsning i Trondheim

Det norske IT-selskapet Computas, som fra før av har avdelinger både i Oslo, København og Bucuresti, skal etablere seg i Trondheim. Det er IT-talentet Ida Ryland (28) som skal lede etableringen. – Trondheim byr på et bredt næringsliv, spennende startup-miljøer og nærhet til NTNU, forteller Ryland.

Computas har rundt 300 ansatte og leverer rådgivning og konsulenttjenester til kunder innenfor offentlig og privat sektor, deriblant Elvia, Helsedirektoratet, NAV, UDI, Fortum. De jobber blant annet innenfor områdene fra applikasjons- og systemutvikling, IT-sikkerhet, dataanalyse, innsikt og automatisering.

– Vi har allerede flere spennende kundedialoger gående i tillegg til oppdrag vi kan begynne å levere på umiddelbart gjennom gode samarbeidspartnere. Spesielt ser vi et stort behov for å hjelpe kunder til å bli mer datadrevne, og her har vi mye erfaring å tilby kunder i Trondheims-regionen, forteller Ryland.

Hun tror ikke det tar lang tid før de teller mange ansatte i Trondheim.

– Vi sikter oss inn på å ansette 15-20 teknologer i løpet av året gjennom en kombinasjon av seniorer og juniorer rett fra NTNU. Innen fire-fem år, tror jeg vi er et tresifret antall ansatte, sier Ryland.

Kultur er viktigst

Rekruttering i IT-bransjen har vært krevende de siste årene, med knapphet på folk og høyt lønnspress. Ryland og Computas tror at kultur blir avgjørende både for å tiltrekke seg – og beholde – flinke folk.

– Hos oss er kunnskapsdeling, i en uformell setting, det aller viktigste. Det er en selvfølgelighet at man hjelper hverandre, og folk er genuint glad i å dele erfaring og kunnskap. Dette kombinert med hyppige faglige og sosiale arrangementer, både internt og eksternt, gjør at vi tiltrekker oss folk som er interessert i fag og som vil lære mer, sier Ryland, og legger til:

– Det er slik jeg har blitt oppdratt i Computas, og jeg tror den tilnærmingen passer både erfarne folk, men også spesielt studentene på NTNU godt. De kommer ikke bare for gratis øl, men for å utvikle seg.

Fra sommerstudent til sjef

Ryland har selv gått skolen i Computas og med Master i Algoritmer fra Universitetet i Bergen fikk hun plass i Computas sitt program for sommerstudenter i 2016. Derfra gikk det fort til fast ansettelse og utfordrende oppdrag hos både Aker Solutions, PGS og Ikea. Ryland synes det er spennende å få lederansvar, og har som ambisjon å bygge et arbeidsmiljø som skal bli et av de mest attraktive for teknologer i Trondheim. Dessuten gleder hun seg til å komme tett på studentene igjen.

– Studenter og nyutdannede har ofte andre perspektiv og et pågangsmot som jeg tror ble viktig for å bygge et miljø der nysgjerrighet og kunnskapsdeling er en del av kulturen, poengterer hun.

Computas’ administrerende direktør, Trond Eilertsen, er svært fornøyd med at Ryland takket ja til oppdraget. Eilertsen trekker frem hennes evne til å raskt sette seg inn i problemstillinger og til å bygge gode team, som hennes fremste egenskaper.

– Ida har vært hos oss siden hun var nyutdannet, og er på mange måter et levende bevis på vår kultur. Hun er faglig svært dyktig og erfaren tross sin unge alder. Det blir viktig når nye kunderelasjoner skal etableres i regionen. Hennes evne til å skape god energi rundt seg, tror jeg vil gjøre det attraktivt for både studenter fra NTNU og mer erfarne teknologer og bli en del av vårt Computas-team i Trondheim, avslutter han.