Kodet for livet hos Computas

For tredje gang samlet Computas utviklere til Kode med mening for å sette fokus på årets TV-aksjon Sammen redder vi liv. Nærmere 100 utviklere var samlet i Oslo og Trondheim og kodet seg frem til en donasjon på over 50.000 kroner til TV-aksjonen og Leger uten grenser.

Kodespillet Kode med mening utviklet av Computas, ble gjennomført i Trondheim på onsdag og i Oslo på torsdag denne uken. Både egne ansatte og eksterne utviklere ble invitert til å delta, og nærmere 100 personer tok turen for en inspirerende kveld med kodelek for en god sak.

Leger uten grenser og TV-aksjonen var selv representert på arrangementene og motiverte deltakerne gjennom sine innlegg, blant annet med innlegg fra feltarbeiderne. I Trondheim var Leger uten grensers generalsekretær Lindis Hurum også til stede på arrangementet. Hun var veldig fornøyd med bidraget fra utviklerne.

– Vi jobber med konkret livreddende behandling. En meslingvaksine koster fire kroner, så for disse pengene kan man redde mange liv, sier hun.

Langvarig samarbeid

Computas har vært en samarbeidspartner av TV-aksjonen siden 2018. Både gjennom donasjoner, men også gjennom å bidra med sin kompetanse og utvikle digitale løsninger som hjelper TV-aksjonen i deres arbeid. Teamleder i TV-aksjonen Rie Skogstad var tilstede på arrangementet i Oslo torsdag kveld, og hun takket Computas og kveldens gjester.

–  Donasjoner er viktig, og det er også tiltak som tilrettelegger for at andre kan bidra. Kveldens arrangement er et godt eksempel på det, sa hun i sin appell til deltakerne. Hun trakk også frem løsningen ansatte og sommerstudenter i Computas har utviklet i samarbeid med TV-aksjonen for registrering av frivillige som ligger ute på blimed.no/frivillig.

– Vi ønsket å senke terskelen for å kunne bidra, og det er nettopp det både Computas og løsningen gjør. Vi er enormt glade for samarbeidet, sa Skogstad.

En rekke tiltak

Computas har også en rekke andre aktiviteter på gang og oppfordrer ansatte til å gå med bøsser og gi via en egen Computas-Spleis. Administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen deltok selv på årets ringedugnad for næringslivet i Oslo.

–  Det har blitt en årlig tradisjon for ledelsen i Computas å delta på næringslivsdugnaden, og det er en glede å få være med på. I år var det spesielt motiverende fordi vi vet hvor lite som skal til for å gjøre en forskjell for mennesker som i dag ikke har tilgang til vaksiner eller grunnleggende medisinsk hjelp, sier han.

Oslos næringslivsdugnad ble avholdt på Deichmann i Bjørvika og samlet inn hele 5,7 millioner kroner.